Statki napędzane paliwem przyszłości

· · · · · | Transport

LNG – paliwo – gaz ziemny w postaci ciekłej o temp. poniżej -162 °C. Skroplony gaz ziemny jest wykorzystywany jako paliwo dla transportu, głównie w ciężkim transporcie drogowym. Od niedawna LNG jest wykorzystywany jako paliwo do zasilania jednostek pływających. Główną zaletą tego typu napędu są aspekty ekonomiczne oraz ekologiczne.

Jakie znaczenie ma LNG dla środowiska?

LNG określane jako paliwo przyszłości cieszy sie rosnącą popularnością jako paliwo do statków. Badania dowiodły że LNG redukuje emisję tlenku azotu przy czym dwutlenek siarki oraz emisja pyłów są znikome. Silniki oparte na LNG zmniejszają również emisję CO2 o 25-30% w porównaniu do silnika diesla lub wśród statków napędzanych innymi ciężkimi paliwami.

Co jest kolejną zaletą LNG?

Przy obecnej wartości rynkowej może ono być oferowane w konkurencyjnej cenie w stosunku do ciężkiego oleju opałowego i jeszcze bardziej atrakcyjne w porównaniu do oleju napędowego o niskiej zawartości siarki.

Duża część największych firm rozpoczęła już napędzanie swoich statków handlowych paliwem LNG, podczas gdy pozostali gracze na rynku przymierzają się do tego samego.

Zobaczcie kilka godnych uwagi zdjęć przedstawiających statki napędzane paliwem LNG.

1. Statek Creole Spirit

Creole Spirit – World’s Most Efficient LNG Ship

2. Statek Isla Bella

Isla Bella – World’s First LNG Powered Containership

3. Największy na świecie Statek RORo napędzany LNG

World’s Largest LNG Powered RORO Ferry

4. Statek Rem Eir 

Rem Eir – World’s Largest LNG Powered Platform Supply Vessel

I na koniec największy smaczek :) Również i Polska ma się czym pochwalić. Gdańska Stocznia „Remontowa” zbudowała prom fiordowy zasilany metanem.

5.  Statek Moldefjord

Moldefjord

Ta jednostka pływająca o nazwie projektowej B607 zdobyła prestiżową nagrodę ‚Ekologicznego Statku Roku’, przyznaną 16 marca 2010 roku w Kopenhadze w ramach konferencji Green Ship Technology Conference. Tego typu konstrukcje powstają dla norweskich odbiorców.