Rynek transportowy w Polsce
Rynek transportowy w Polsce, który opiera się głównie na transporcie drogowym musi często stawiać czoła wielu problemom. Rosnące ceny paliw, rotacja pracowników, opłaty i utrudnienia drogowe czy obostrzenia dotyczące np. emisji CO2, to główne komplikacje jakie spotykają ten rodzaj usług.
Z drugiej strony wzrost gospodarczy sprzyja powstawaniu coraz to nowych firm przewoźniczych, a korzystne leasingi na flotę firmy zachęcają do założenia i rozbudowy działalności. W rezultacie powstało rozdrobnienie rynku, duża konkurencyjność oraz niskomarżowe ceny.
Przewoźnicy niejednokrotnie rozszerzają swoje działania na kraje europejskie, oferują usługi magazynowe, przeładunkowe, door to door i łączą jak najwięcej różnorodnych działań w kompletną usługę logistyczną. Dzięki temu mogą zoptymalizować czynności, zaoszczędzić czas i pieniądze, zarówno klienta, jak i swoje.
Chociaż być może pocieszający jest plan rozbudowy dróg i autostrad, a także sieci kolejowej oraz popularyzacja transportu wodnego, to sen z powiek przewoźników spędzają zaległości w opłaceniu należności przez ich klientów. Często działa to w obie strony, opóźnienia powodują kolejne, a skala tego zjawiska wychodzi nieraz poza granice naszego kraju.
Do plusów, które wpływają na eksport i import z wykorzystaniem polskich firm, możemy zaliczyć niskie ceny usług w porównaniu z innymi krajami europejskimi. To być może nie jest pocieszeniem dla właścicieli firm transportowych, ale ma niemałe znaczenie dla zagranicznych klientów.
Ciekawostką jest fakt, iż rok 2017 ustanowiono Rokiem Wisły. Ma to na celu m.in. zwrócenie uwagi na potrzebę rozbudowy transportu wodnego, który u nas w kraju jest najmniej popularny. Natomiast do roku 2023 będą trwały zaplanowane prace rozbudowy infrastruktury drogowej, a kolejne projekty są już podane do przetargów.
Podsumowując, rynek transportowy w Polsce musi na bieżąco reagować na sytuację w kraju i za granicą, tym samym dostosowywać się do niej, co niejednokrotnie obniża rentowność prowadzonych usług, a także niejako wymusza na przewoźnikach zmiany w strategii działań.