Lepszy dostęp do portu Gdynia

No Tags | Uncategorized

Kolejowy dostęp do portu Gdynia jest na ten moment niewystarczający. Na szczęście do 2023 roku ma być zrealizowana inwestycja, która usprawni transport kolejowy z i do portu. Odcinek o jakim mowa to Gdynia – Kościerzyna – Bydgoszcz.

 

Pan Kazimierz Smoliński – wiceminister infrastruktury i budownictwa – poinformował ostatnio na konferencji prasowej, że w/w linia 201, będzie zelektryfikowana oraz dwutorowa.

 

Odcinek ten wynosi 150 km, a powstał w okresie międzywojennym. W założeniu z połączenia Bydgoszcz – Trójmiasto, ma korzystać dwukrotnie więcej składów niż do tej pory. Dotyczy to zarówno transportu jak i przewozów pasażerskich. PKP S.A. zakłada, że prace nad projektowaniem powinny się zakończyć z końcem 2019 roku. Tym samym zaraz po tym ogłoszony będzie przetarg, aby w 2020 podjąć współpracę z konkretnym wykonawcą. Wyznacznikiem przetargu może stać się termin realizacji projektu. Ocenia się, iż 36 miesięcy jest górną granicą terminu a otwarcie linii Bydgoszcz – Gdynia, na początku 2023 jest bardzo możliwe.

 

Na nowych inwestycjach skorzystają pasażerowie, ze względu na krótszy czas przejazdu, ponieważ będzie to możliwe dzięki położonym nowym torom. Przewiduje się też budowę nowych linii na trasie Kościerzyna – Gdańsk Osowa. Będzie to odcinek 50 km. Inne inwestycje pomorskie mają zostać zelektryfikowane (88 km linii) oraz wymienione zostaną tory (86 km linii).

 

W województwie pomorskim planuje się inwestycje o wartości 6 mld złotych. Z dostępnych środków unijnych, na rozwój kolei, inwestycja ta to aż 10% wszystkich funduszy w obrębie kraju. Oznacza to ogromne możliwości dla rozwoju regionu. Zwłaszcza, że transport morski jest na wznoszącej fali i potrzebuje wsparcia ze strony transportu kolejowego.

 

PKP stara się o dofinansowanie z UE na swój projekt opiewający na wartość 893 mln złotych. Jego nazwa to: „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz-Trójmiasto, Etap I”. Projekt ten czeka na rozpatrzenie i akceptację UE.