Czym jest Carbon Pact Challenge ?
Carbon Pact Challange to inicjatywa realizowana przez Maersk Line, czyli największego armatora kontenerów na świecie. Inicjatywa ta została uruchomiona w 2014 roku. Jej celem jest zaangażowanie jak największej ilości partnerów biznesowych tej firmy do wspólnego redukowania poziomu emisji CO2.
Jest to bardzo ważne, ponieważ zmiany klimatyczne stanowią rosnący problem. Transport morski, posiada tutaj znaczącą rolę – stanowi 10% całości emisji CO2, która jest generowana przez transport. Oczywiście – największym źródłem jest transport drogowy, który stanowi aż 73% całości oraz transport lotniczy (13%).
W ramach Carbon Pact Challange promowane są ekologiczne rozwiązania oraz transparentności firm w zakresie danych dotyczących emitowania gazów cieplarnianych, z naciskiem na CO2.
Jak dotąd projekt odnosi znaczące sukcesy. Obecnie do CPC dołączyła firma logistyczna o globalnym zasięgu – Agility, która zobowiązała się zmniejszyć emisję CO2 o 15% do roku 2020.
Proponowane rozwiązania w ramach CPC to między innymi obniżenie poziomu zużycia paliwa, optymalizacja tras transportowych oraz istniejących sieci połączeń.
Warto zwrócić uwagę, że takie firmy jak Maersk Line czy Agility mają już doświadczenie w tego typu inicjatywach, obydwie firmy są członkami międzynarodowej grupy firm z sektora transportu morskiego Clean Cargo Working Group, która jest silnie zaangażowana w redukowanie szkód wyrządzanych środowisku naturalnemu.
Innym znaczącym partnerem Maersk Line jest firma Tetra Pak – jedna z najważniejszych firm zajmujących się przetwarzaniem i pakowaniem jedzenia. Dzięki zaangażowaniu w CPC Tetra Pak od roku 2010 do 2020 zmniejszy swój poziom emisji CO2 aż o 45%.
Jednak to nie wszystko, obydwie firmy zobowiązały się do aktywnego wspierania rozwiązań, narzędzi oraz praktyk, które pomogą zoptymalizować proces transportu morskiego, tak aby generował on, jak najmniejszą ilość CO2. Oprócz tego obydwie firmy zobowiązały się do promowania podobnego podejścia wśród innych firm.